Rettskriving
i dagens samfunn kan vi vel si at det ikke har blitt bedre enn hvordan
opplæringen var i gamle dager. Heller stikk motsatt. Fokuset i gamle dager var både på løkkeskrift og
rettskriving. Den gangen skulle alle kunne skrive ordene riktig, og ikke minst
fint. Forståelsen og tanken for at alle var forskjellig den tiden, var
utenkelig, og mestring av rettskrivingen var en selvfølge. Hvor ble det av disse
forventningene til elevene?
Det
er nok ikke slik det er ved dagens norsk-undervisning. Etter flere ulike reformer og
tankeganger som har regjert skolepolitikken, så er det noen tanker som har
gått igjen de siste reformene. Fokuset har vært å få i gang motivasjon til de aller minste til å skrive. Det viktige var å bare bruke blyanten, uavhengig an rettskriving. Derfor har det vært mange elever som har fått skrevet akkurat
slik som de trodde det skulle være. Dette skulle
være med på å øke motivasjon for skriving. Men har det virket slik som tanken på metodikken i norsk-opplæringen har vært? Hvordan kan vi holde motivasjonen oppe når alle feilene skal rettes opp igjen? Hvilken konsekvens har denne tankegangen fått? De fleste har sikkert opplevd en dårlig besvarelse, og ha fått masse
røde streker i teksten, på grunn av rettskrivingen. Dette har aldr vært noe koselig.
Når jeg selv gikk på skolen, ble vi hele tiden rettet på rettskrivingen for å
få ordene inn rett med en gang. Slapp da å ta igjen rettskrivingen med masse frustrasjon ved et senere tidspunkt. Problematikken på å holde motivasjonen på skrivelysten oppe, er veldig individuelt. Jeg tror ikke resultatene i faget, på alle de ulike testene, vil bli bedre før vi fokuserer på rettskriving fra starten igjen. Kanskje ikke så strengt som tidligere.Lesehastigheten og leseforståelsen av ulike tekster er en annen problematikk i norskfaget. Her er det viktig med gode lærere som vet hvordan en kan undervise elevene for at de kan nå en automatisering av lesingen raskest mulig, og for at lesetrening med forståelse av tekstene kommer raskt. Her vil det også være store individuelle forskjeller på hvor fort en lærer seg å lese. Hvordan utviklingen til elevene vil bli, er avhengig av hvor langt hver enkelt er kommet i personlig utviklingen. Jeg tenker at det er viktig med mengdetrening med lesestoff til sitt nivå. Og om en ikke får den viktige opplæringen fra starten av, så vil problemet gå videre til andre fag hvor det blir mer og mer lesing, jo eldre en blir. Ut av dette vil det bli et større og større problem for elevene, jo eldre en blir. Derfor er det så viktig å ha godt kvalifiserte lærere i de første trinnene. En god start på skolelivet, vil gjøre skoledagene senere mye bedre for hver enkelt.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar