Engelsk faget har ulike
problemstillinger, alt etter hvilken måte hva fokuset på hvordan undervisningen
er. Mange underviser etter å ha hovedfokuset på et godt språk muntlig, noe som
er viktig, mens andre underviser etter hovedfokuset på grammatikken og det
skriftlige, noe som også er viktig. Men hva vil være den beste kombinasjonen?
Og hva gjør nasjonale prøver med elevene? Blir de motiverte eller demotiverte?
Læreverkene som vi har i engelsk,
har ulike tankeganger. Når det gjelder resultatene på nasjonale prøver, ser vi
at resultatene er veldig forskjellig. Grunnen
til dette tror jeg er kombinert av både læreverk og hovedfokus på
undervisningen. Læreverkene er så forskjellig oppbygd, at når en skal ta
nasjonale prøver, så har en kanskje ikke lært noe om et bestemt tema enda. Det
vil også være mange nye ord som ikke er i akkurat det læreverket som har blitt
brukt på akkurat den ene skolen.
Er det da riktig å legge ut resultater? Viser de feil statistikk av
resultatene? Vil motivasjon til elevene bli bedre når en sitter der og ikke
skjønner noe, pga forståelse av ord i teksten? Prosentene på resultatene vil
også variere i forhold til store og små klasser. Er det en elev som gjør det
veldig dårlig i en klasse på 5 stk, så vil det dra ned gjennomsnitt for hele
klassen, noe som ikke vil merkes så godt i en stor klasse. Å da i tillegg blir
lagt ut på nett om hvilke skoler som gjorde hva. Er dette den riktige veien å
gå?
Jeg personlig mener at en blir ikke
flink i språk før en kan sette ord på det en vil si. Det muntlige bør
vektlegges helt fra starten av. Det må mye mer muntlig aktivitet
til. Timeplanen forteller noe annet. Så slik jeg ser det, er det ikke
samsvar med målene i læreverkene og antall timer disponibel på
timeplanen. De første årene har de engelsk bare ca. en gang i uken. Hvordan skal
en kunne få engelsken til å være et naturlig språk da? Kravene er stor til de
små, og tiden er knapp. Hvorfor kan det forventes en slik bratt læringskurve av
de små, når vi ser på alle målene de har i faget, i forhold til
antall timer de har i uken. Ikke nok med at de skal lære seg alfabetet i
norsk, men de skal også lære litt engelsk med ca. 1 time i uken. Det er da
nesten som å sette oss voksne på språkopplæring, med et totalt nytt alfabet og
bokstaver, samt å lære oss språket veldig raskt. Har vi lært noe på ca. 1 skoletime? Vi
har da i det minste lært oss å sitte i ro og kanskje fått en studieteknikk. Så
her har de voksne en stor fordel.
Men samtidig må ordene læres ved hjelp
av "pugging" av gloser. Vi «pugget» da masse gloser før. Hvorfor
kan ikke dagens elever få alle glosene som hører til pensumet, og ikke bare
noen av de? En 9. klassing kan da få mer en 5-8 ord i uken. Hvorfor får de ikke
mer? Det er vel tanken på å ikke la de få miste motet, men alle trenger å bli
"pushet" litt. Tenk på alle ordene som de skulle
ha lært! Kommer til eksamen i 10., og vil ikke ha den fulle forståelsen av
teksten pga. manglende ord i språket sitt. Jeg personlig begynte med engelsk i
4. klasse. Motivasjon var kjempestor, men med lite muntlig aktivitet, syntes
jeg det å bruke språket ikke var noe kjekt. Muntlig i engelsk husker jeg var
kjempe skummelt. Muntlig aktivitet hvor en kan sette ord på det som en vil
si, vil være med å øke kunnskapen til dagens elever! Resten vil falle på plass
etter hvert. Har du ikke ord til det muntlige, vil du heller ikke ha ord
til å skrive setninger!
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar